SCHOOLJAAR 2022/ 2023

DVHN 15 februari 2023

Gastles om jongeren in Assen te enthousiasmeren voor verkiezingen. ‘Een Tinder voor stemmen’

Woensdagochtend stond de praktijkklas in Assen van docent Gerard Jansen in het teken van de Provinciale Statenverkiezingen. Zijn leerlingen hadden de primeur van een nieuwe stemwijzer speciaal gericht op Drentse jongeren: Young Voice.

„Waarom stemmen we?”, zegt docent Jansen. Er valt een stilte. „Mijn stem heeft toch geen invloed”, lispelt een tiener tegen haar achterbuurvrouw, zodat de docent het niet hoort. Veertien leerlingen tussen de 17 en 18 jaar zitten ietwat stilletjes in het lokaal. „We moeten nog wakker worden”, zegt één van hen lachend. Karl van der Linde geeft vandaag een gastcollege. Hij is van ProDemos, een voorlichtingscentrum dat mensen informeert over democratie en rechtsstaat.
In Drenthe zijn de Provinciale Staten actief om meer jongeren naar de stembus te trekken. Daarom ondersteunen ze ook de nieuwe stemwijzer Young Voice. Drenthe heeft hiermee de primeur, later volgt de stemwijzer ook in Limburg. Van der Linde begint: „Hoeveel van jullie zijn 18 jaar?” Zes leerlingen steken hun handen op. „Wie gaat er stemmen?” Vijf scholieren steken hun handen op. De zesde twijfelt nog.
De macht in de provincie staat op de eerste slide van de ProDemos PowerPoint te lezen. „We hebben stemrecht, maar geen stemplicht in Nederland”, zegt Van der Linde. Hij legt de leerlingen uit wat de Provinciale Staten doen en hoe kiezers hier invloed op hebben. „Wat vinden jullie belangrijk in Drenthe?” „Meer natuur!”, zegt een meisje. „Meer waterstofbussen”, zegt een jongen vooraan.
Zwaar ondervertegenwoordigd
Op deze school in Assen leren jongeren tussen de 12 en 18 jaar door praktijkervaringen op te doen. Ze leren dus door te doen. „Onze leerlingen hebben allemaal moeite met lezen en schrijven. De theorie voor het rijbewijs te halen, vinden ze bijvoorbeeld lastig. Het is belangrijk om alles daarom te visualiseren met beeld en geluid”, vertelt Jansen. Hij is gepassioneerd. „We moeten in oplossingen denken.”
Het is volgens Van der Linde belangrijk dat op de praktijkschool voorlichting wordt gegeven. „In deze doelgroep stemmen jongeren zelden, ze worden zwaar ondervertegenwoordigd”, zegt hij. Het maakt dan ook niet uit hoe, waar of op wie ze gaan stemmen, zolang ze maar gaan stemmen, beargumenteert hij. „Het is belangrijk dat ze betrokken raken.” Vroegtijdig de jongeren enthousiasmeren om te stemmen is essentieel, vindt hij. „Als jongeren in hun eerste stemjaren niet stemmen, wordt de drempel alleen maar hoger om het later wel te doen.”
‘Een Tinder voor stemmen’
De Young Voice stemwijzer bestaat uit dertig vragen, gericht op wat de jongeren belangrijk vinden, vertelt Van der Linde. Stellingen zoals: ‘de provincie moet geld geven aan bedrijven zodat er meer stageplekken voor mbo-studenten komen’ of ‘de provincie moet het bouwen van huizen in de natuur verbieden’. „Kijk, deze gaat over de natuur!” Van der Linde knikt naar de leerlinge die meer natuur in Drenthe wil. De stelling wordt uitgelegd in een video met jonge influencers bekend van TikTok, YouTube of Instagram. „Ze kwam me al bekend voor”, zegt een leerling op zachte toon. Per stelling kun je naar rechts (eens) of links (oneens) vegen. „Een soort Tinder voor stemmen”, zegt Van der Linde glimlachend. Een tiener is stellig: „Ik hoef de stemwijzer niet in te vullen, ik weet al waar ik op ga stemmen. Daar stemt mijn moeder ook altijd op.”
De gastles is een aftrap van het ‘project politiek’, zegt Jansen. Het vorige project ging over hoe je slim met geld kan omgaan. In maart gaat hij met zijn leerlingen naar Den Haag, om de Tweede Kamer te zien en er te spreken met politici. „Ze moeten weten dat het ook echt over hen gaat, je mag meebeslissen. Als ze weten waarom ze stemmen, gaan jongeren ook vaker stemmen”, weet Jansen uit ervaring. ,,En dat ze stemmen op een partij waar ze zelf achter staan’’, vult hij aan. „Niet puur gebaseerd op wat je moeder, vader of tante stemt.”
‘Niet stemmen is ook stemmen’
Het is belangrijk dat de leerlingen worden voorbereid op het wel en wee in de maatschappij, vindt Jansen. Zoals bijvoorbeeld door een gastspreker over geregistreerd donorschap langs te laten komen of een bewindvoerder die uitleg geeft over geldzaken. „De drempel moet zo laag mogelijk gemaakt worden voor de leerlingen, zodat ze niet bang zijn om te vragen.”
„Niet stemmen is ook stemmen”, zegt Jansen. In zijn lessen over stemmen geeft hij vaak een voorbeeld: een fictief land met tien mensen en drie politieke partijen. Alle drie de partijen hebben drie stemmen. „De stem van de tiende inwoner is dan doorslaggevend.”

SCHOOLJAAR 2020/ 2021


SCHOOLJAAR 2018/ 2019


Dagblad van het Noorden

13 maart 2019

Asser Courant, Assen Stad, MoiAssen, Drimble (web)

31 oktober 2018


SCHOOLJAAR 2017/ 2018


Dagblad van het Noorden (uitgave noord Drenthe)

20 maart 2018


Dagblad van het Noorden (uitgave noord Drenthe)

20 maart 2018


Dagblad van het Noorden (uitgave noord Drenthe)

Basisschoolkinderen van De Meander in Assen krijgen dit jaar alvast acht keer les op de middelbare praktijkschool PrO Assen. Het is een nieuw project om kinderen en ouders te laten wennen. Donderdag was de eerste les op de grote school: koken.

Hand in hand tussen de grote kinderen door

Hand in hand lopen de achtstegroepers van De Meander naar praktijkschool Pro Assen aan de overkant. Over het plein tussen de ‘grote’ kinderen door, de trap op langs de tieners die een kroket eten naar het kooklokaal. Het is spannend, de eerste keer naar de middelbare school en dat is wel even te merken. De anders zo levendige 11 en 12-jarigen zijn er stil van. Maar ze zijn er: de eerste les op de grote school.

‘Ze leren wat ze nodig hebben voor als ze op zichzelf gaan wonen’

,,Zo hopen we ook dat ze eerder wennen en dat het straks niet zo’n grote overstap zal zijn’’, zegt Willemijn van der Laan adjunct-directeur van speciale school De Meander. Donderdag begon de pilot PRO-Actief, waarbij leerlingen uit groep 7 en 8 van de De Meander alvast acht keer gaan kijken en les krijgen op de praktijkschool. Van der Laan: ,,Het zijn leerlingen die moeite hebben met leren. Voor wie vmbo niet gaat lukken. Het is dan fijn om ze hun talenten te laten ontplooien door praktisch bezig te zijn. Ze leren wat ze nodig hebben voor als ze op zichzelf gaan wonen. Dat geeft zelfvertrouwen.’’

Gehakt in de pan: ,,Het ruikt hier naar boerderij’’

Er zijn vier thema’s: groen, schoonmaak, techniek en koken. Zo is Jordy (12) bezig met het gerecht gevulde paprika’s. Het woord ‘groente’ bezorgt de helft van de kinderen bij voorbaat een vieze smaak in de mond, maar niet bij Jordy. ,,Ik wil kok worden. Als mijn moeder niet thuis is kook ik ook.’’ Geroutineerd snijdt hij de prei. ,,Als je het zelf gemaakt hebt is het lekkerder, want dan ben je trots.’’

Aleandro (11) vindt het allemaal maar stinken, vooral de prei. ,,Het ruikt hier naar boerderij’’, zegt hij als het gehakt de pan in gaat. Helemaal ziek wordt Quincy (12) van het idee dat hij straks paprika moet eten. Maar van de meester moet het: ,,In ieder geval proeven, dat is de regel.’’ Quincy’s gezicht betrekt.

Ouders moeten wennen aan het idee van een praktijkschool

Directeur van PrO Assen Robert Kuiper: ,,Veel ouders hebben moeite met het idee dat hun kind zal uitstromen naar een praktijkschool, met dit project willen we laten zien wat we hier doen en hoeveel mogelijkheden hier zijn. Ook kun je alvast kijken wat de juiste leerroute voor een kind is.’’ De pilot duurt een jaar, daarna gaan ook leerlingen van andere scholen in het samenwerkingsverband kijken bij de praktijkschool.

De gevulde paprika’s komen de oven uit, en Aleandro lijkt zowaar honger te krijgen als hij er eentje op zijn bord krijgt. Hij eet de paprika met smaak op. ,,Echt lekker hoor!’’ Quincy walgt van de aanblik, maar eet toch een hap. En nog een, en nog een. Ondertussen zorgt hij ervoor dat hij zijn gezicht nauwkeurig in de ik-vind-het-vies-plooi houdt. En dan is zijn bord ineens leeg.

Rosa Timmer

Verslaggever Midden-Drenthe, zaterdagcolumnist, en schrijfcoach. Komt op voor de vrouwenzaak, oprecht geïnteresseerd, dol op sociale media.

 


SCHOOLJAAR 2016/ 2017


Dagblad van het Noorden (uitgave noord Drenthe)

6 november 2016

Stagiair van PrO Assen haalt de krant tijdens Natuurwerkdag

201611090834

Asser Courant

29 oktober 2016

20161029_halloween_asser_courant

Dit is Assen

29 oktober 2016

20161029_halloween_ditisassen

SCHOOLJAAR 2015/ 2016


Asser Courant

17 juni 2016

pro_bakt

Dagblad van het Noorden

20 april 2016

Rotstuin

Asser Courant

22 februari 2016

20160222_asser_courant_edukans

Klik hier voor het hele artikel


Drenthe Journaal 

19 november 2015

dr_journaal

Sanne en Kim zijn twee leerlingen uit de PrO-ROC groep, die hebben geholpen bij de Voedselbank


Dagblad van het Noorden

oktober 2015

dvhn

Asser Courant

oktober 2015

assercourant

Gezinsblad

oktober 2015

gezinsblad

 


 Over! Keuzegids 2015/ 2016 voor voortgezet onderwijs in Assen en omgeving

september 2015

over

 


SCHOOLJAAR 2014/ 2015


Dagblad van het Noorden

16 Juni 2015

dagblad_bezoek_klijnsma

Berichten van de Brink

6 Mei 2015

20150506_berichten_van_de_brink

School! Magazine voor het openbaar onderwijs

Februari 2015

scholierenbedat

Gezinsblad

Januari 2015

lunstrum

Asser Journaal

Januari 2015

lunstrum2